NEC introduceert integrale IP DECT oplossing voor stille alarmering en ontruiming conform NEN 2575-4

Betrouwbaarheid en effectiviteit essentieel als elke seconde telt

Hilversum, 25 april 2017 – Bij calamiteiten, zoals brand, telt elke seconde. Des te sneller bedrijfshulpverleners (BHV-ers) op de juiste plek aankomen, des te groter is de kans dat erger kan worden voorkomen. In situaties waar mensen verblijven die niet zelfredzaam zijn – zoals in de zorg en in justitiële inrichtingen – is het tevens belangrijk om paniek te voorkomen. Draadloze stille alarmering is hiervoor ideaal.

NEC introduceert een complete oplossing voor stille brandalarmering en ontruiming op basis van NEC IP DECT en de NEC berichtenserver Mobicall conform de laatste NEN 2575-4:2013 normen. Een van de grote voordelen is dat er geen apart piepersysteem nodig is zodat BHV-ers niet met meerdere devices tegelijkertijd hoeven te werken.

Stijgend aantal brandincidenten
Het aantal brandincidenten in zorginstellingen stijgt fors en kost jaarlijks steeds meer ouderen het leven. Nieuwe NEN normen stellen het verplicht voor gebouwen met een 24-uurs zorgfunctie en bedgebied of celfunctie om de BHV-medewerkers snel te voorzien van accurate informatie omtrent brand/ontruiming, zonder dat er paniek ontstaat onder niet-zelfredzame personen. Een draadloze stilalarm ontruimingsinstallatie bespaart kostbare tijd bij calamiteiten en informeert BHV-ers direct over de aard en locatie van een incident.

NEC’s (S)IP DECT systeem voor draadloze communicatie is in samenhang met de Mobicall alarmeringsapplicatie functioneel zo ontwikkeld dat dit volledige de NEN 2575 regulering ondersteunt. Een door rookmelders gesignaleerde brandmelding zal via Mobicall aan de dienstdoende BHVers op hun mobiele IP DECT toestellen worden doorgegeven, waarbij aan de hand van het bericht ook gezien kan worden welk deel van het gebouw ontruimd moet worden.

Betrouwbaar en storingsvrij
NEC’s IP DECT toestellen voldoen aan de NEN2575 norm waarbij onder andere het geluidsvolume bij een inkomend alarm zowel bij een bezet als een onbezet toestel van het juiste niveau is. Ook wordt een te laag batterijniveau en buiten bereik op een adequate manier gesignaleerd. Het systeem wordt bewaakt door Mobicall dat in combinatie met IP DECT een zeer betrouwbaar en praktisch storingsvrije oplossing garandeert. Laadrekken en IP switches dienen van NEN-EN 54-4 voedingen te worden voorzien, zodat ook deze componenten kunnen worden bewaakt.

Tonko Wedda van NEC Enterprise Solutions te Hilversum licht toe: “Heel veel NEC klanten in onder meer de zorg, industrie en bij (gemeentelijke) overheden maken gebruik van onze betrouwbare en veelzijdige IP DECT oplossingen. Deze klanten kunnen nu hun IP DECT communicatieoplossing uitbreiden met stille alarmering waardoor een apart piepersysteem niet meer nodig is. Voor de gebruikers is dat natuurlijk een groot voordeel.

Ons NEC IP DECT systeem biedt tevens een DECT Messaging and Location Service (DMLS). Dit is een toegankelijke interface waarmee berichtenservers van derden aan het IP DECT systeem gekoppeld kunnen worden.”